tisdag 5 april 2016

RAJ RAJ

Igår ägnade jag mig åt en kär syssla: gå igenom månadens musikrecensioner. Hittade massa gottis, bl a album som jag redan lyssnat igenom t.ex: Öronbedövande Mörker, Naturkraft, Vissa nätter och Brute. Dessutom har hotshotsen Miike Snow snäppt nytt, ett band jag tröttnat på men vars debutalbum jag en gång lyssnade flitigt på. M83 har också släppt nytt samt PJ Harvey (släpp på spotify rå!!!!!). Det här är dock vad jag fann igår:

  • Raring's EP "Du O Jag". Recensenten skrev "vem vill göra rock på svenska efter Hurula? [...] raring vill" och "Mattias Alkbergska arvet". Jag ba ge mig en sökmotor, men såhär i efterhand så tycker jag att jämförelserna inte gör Raring rätt. Mattias och Robert Hurulas musik ges karaktär av sina poetiska och egensinniga texter, vilka jag inte tycker Raring på långa vägar mäter sig mig. "Du O Jag" är okej, det är sött, det är lätt, och det är lide lide Mattias Alkbergska gitarrer ibland.
  • Gidge's album (??) "Lulin". Gidge gör musik sprungen ur de täta barrskogarna, från djupen av stenbrotten, från västerbottnisk glesbygd. Mer konceptuellt denna gång, enl min tolkning pga att viss- eller all musik i "Lulin" är soundtrack till en film. På gott och ont har det inneburit att Gidge brytit karaktär i förhållande till förra albumet och nu gör mer ambient/ experimentell musik. Lyssna på Gidge - Lulin här
  • Lava Bangs Album "Quit Continue". Jag har ingen tidigare relation till Lava Bangs, och jag fastnade inte heller direkt utan fick sova på albumet innan jag kunde ta till mig det vid andra lyssningen (jag hade tacolov trots det svala mottagande sparat albumet i en """punklista"""). De är punkrock, girl-riot. Bästa spåren hittills: Itches, Ouch!, Birthday.




Nu till den knulligaste nyheten:
  • MODERAT HAR SLÄPPT SITT ALBUM "III" NU!!!!!!

    Jag har inga planer på att förhålla mig sakligt till det. Jag älskade singeln de släppte för 1 månad sedan och jag hittade fullängdaren nyligen, den släpptes tydligen häromdagen. Animal Trails är favvon tillsammans med Reminder än så länge. Album finns på Spotify, i affärerna, ej ännu på tuben. håll till godo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar