onsdag 27 april 2016

vi är underground vi är underground

Igår och idag kollade jag på Kobras avsnitt om svensk undergroundkultur och techno/house-DJs. Blev alldeles till mig och har sen igår lyssnat på min gamla setlista från mitt f d DJ-kollektiv.

1. Fan vad jag gillar Kobra. Älskar reportagen och hur de väljer att göra dem. Älskar Kobras upplägg, varje avsnitt som hantverk - deras jingel, soundtrack, fotot. Jag ser på Kobra delvis bara för att få läsa eftertexterna och snappa upp musikspår de haft med i avsnittet, eller nöjt konstatera att jag känner igen den här musiken, det är Gidge, Axel Boman, Koreless, Moderat. Smygdrömmer om att få jobba som musikhandläggare åt ett tv-program, att få tolka foto med ljud. När jag lyssnar på musik föreställer jag mig alltid hur den kan tolkas visuellt, jag målar upp foto och scenario, tränar i huvudet på att gå utanför mina egna ramar, och att hitta dem. Kobra är ett exempel på hur jag föreställer mig mitt eget visuella och ljudmässiga ramverk.

2. Trion och skivbolaget Studio Barnhus intervjuades i nämnda Kobraavsnitt. Blev flipprig i kroppen av längt, jag hade mycket av Studio Barnhus i min setlista. Spelade Pedrodollar, Axel Boman, Egyptrixx, Baba Stiltz, Shakarchi & Stranéus. Brukade b la skolka från åtaganden och dra till en källare på kanske 15 kvm i Visby innerstad för att spela under lunchtid för en publik som brötade på i trängseln. Jag saknar det djupt nu. En dag vill jag orka hitta ett DJ-kollektiv och dra i fester igen.

Nu ska jag lämna filmer till högskolebiblioteket innan de stänger och sedan gå på bio @ Panora. Tjorven knarkar inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar