söndag 27 december 2015

DET FANNS EN TID (2)

- när jag inte var förbannad över män och deras makt i min nisch av twitter.

Några av de första bakslagen kom i början av 2014, när en creddig och inflytelserik kille på twitt började attackera mig. Konflikten grundade sig i att jag hade ett sätt att föra mig på som han helt enkelt inte tyckte om. Och inte nog med det, det som han skrev till mig för att nedvärdera mig blev stött av andra inflytelserika killar på twitter. Jag beslutade efter ett tag att konfrontera honom via privatmeddelande, ifrågasätta hans beteende. Han sa vad han tyckte, vilket var en åsikt jag förstod, men va fan inte villig att dö hans rätt att uttrycka den. När jag hade klargjort min tes pudlade han genast och erkände sitt misstag. Och här kom det lortigaste: han försökte rättfärdiga sitt beteende genom att säga att han tycker jag va "bättre än så".

????????????????????? ?? ???????????? ????

Detta är alltså retoriken: jag har rätt att pissa på dig, eftersom jag gillar dig. Detta är män i ett nötskal. De tror att deras bekräftelse är det högsta priset en kan få, och att alla strävar efter att få det. De tror helt enkelt att de är så fakking bra. Detta är ett beteende som i en större bild leder till en rad av dysfunktionella och destruktiva relationer: män tar sig rätten att mästra, misshandla och styra andra i namn av tillgivenhet. Samtidigt påverkas mottagna av mäns beteende: vi lär oss att detta är hur män uttrycker sin tillgivenhet. Lär oss att låta oss kuvas, lär oss jaga efter bekräftelse. Om vi blir illa behandlade måste det vara för att män gillar oss och vill oss väl, de vill att vi ska bli så bra som vi kan vara. Så bra vi borde vara enligt dem.
   Och detta är förstås inte enda gången som en konflikt med en man lett till ett sådant uttalande. Alldeles nyligen konfronterade jag en kille till twittrare ang något jag tyckte vad problematiskt med honom, och han rättfärdiga sig själv genom liknande retorik.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att twitter gjort mig mer lärd i mäns värdelöshet. Det finns mycket att analysera och dra lärdom av i hur de för sig på twitter. Jag har tyvärr aldrig varit i närmare kontakt med en snubbe på twitter som inte pissar rakt över mig på ett eller annat sätt.

För övrigt: vad som jag blev kritiserad för av killtwittraren i början av 2014 är nu en väletablerad strategi som de flesta twittrare i min nisch använder sig av. Fortsättning följer!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar