söndag 20 december 2015

friendless station

Det finns vissa saker jag måste göra. Inte måste som i en att-göra-lista, utan saker som sker på ren reflex. Precis som att sossarna inte kan låta bli att va falska kappvändare så har jag vissa saker jag inte kan låta bli.

- Måste ha roligt. Att skratta åt skiten är ett vapen jag ständigt har i bältet, och alltid haft. I arbeten, i skift, i tal, i allt. Framför allt kan jag inte lägga av, jakten på kul är oupphörlig och bristen på det gör mig fattig. 

- Måste se på film. Blev en storkonsument när jag va sådär 14-15, läste mig mätt på recensioner, hyrde filmer som en besatt. Jag satt av mitt första år med min sjukdom framför TVn, träffade aldrig vänner på fritiden. Film är min tillflyktsort. Några av de första stora för mig: magnolia, crash, crazy, eternal sunshine on the spotless mind, himmel över berlin, Pedro Almodóvars filmer, Kieślowskis filmer.

- Måste lyssna på musik. Jag vet inte riktigt om jag måste göra musik, men jag måste definitivt ha musiken nära. När jag va kanske 10 så hade jag ännu ingen "musiksmak", eller, jag hade ingen nära relation till musik. Jag minns det, eftersom min bror ifrågasatte det och sa att ha inte kunde leva sig in i att inte brinna för musik. Jag har aldrig kunnat relatera till min bror på knappt några plan alls, men just den repliken bär jag med mig och förstår mig på, än idag.
   Jag söker efter musik överallt, utan slut. Sitter på bio och hör ett soundtrack, kollar upp det, lagrar, sparar. Jag vill ligga med musik, jag har en oavbruten nyförälskelse i musik och alla mina försök till att sätta ord på det är otillräckliga.

- Måste hålla på med ord. läsa dem, skriva, leka med dem, lära mig nya, hitta användningsområden för dem. Har alltid fördrivit mkt tid genom att söka på ords innebörd, skriva ned dem, definiera, hamra in dem i mitt ordförråd. Läst sedan alltid, vill vada i serier och litteratur. Hatar badrum utan serier eller tidskrifter att glo igenom. Vill prata h e l a t i d e n. Som en förbannelse. en häxa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar